
29-go października Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. oraz GE Aerospace podpisały list intencyjny otwierający możliwość współpracy w zakresie budowy krajowego centrum MRO specjalizującego się w obsłudze silników F110-GE-129. Powyższe jednostki napędowe są wykorzystywane w samolotach Boeing F-15EX Eagle II proponowanych Polsce.
Zgodnie z koncepcją, warszawski oddział WZL Nr 2 S.A. mógłby stać się centrum MRO, które byłoby odpowiedzialne za około 90% prac obsługowo-naprawczych przy silnikach F110-GE-129. List intencyjny otwiera drogę do przeanalizowania możliwości WZL Nr 2 S.A. oraz przygotowania planu wsparcia, które miałby zapewnić amerykański producent. Wśród kluczowych kwestii można wymienić szkolenie personelu, dostosowanie osprzętu technicznego oraz certyfikację.
Jest to kolejny etap zacieśniania współpracy z krajowymi ośrodkami przemysłowymi oraz naukowo-badawczymi. W ostatnich tygodniach GE Aerospace podpisał list intencyjny z Wojskową Akademią Techniczną w zakresie kształcenia personelu w murach uczelni.
Obecnie F110-GE-129 to jedyny typ silnika, który został certyfikowany z F-15EX Eagle II. W ostatnich latach GE Aerospace dostarczał dużą liczbę silników do samolotów bojowych rodziny F-15E Strike Eagle produkowanych dla US Air Force, a także odbiorców eksportowych.
Silniki odrzutowe produkowane przez GE Aerospace są już wykorzystywane w Siłach Powietrznych. Mowa o F404-GE-102, które są jednostkami napędowymi lekkich samolotów bojowych KAI FA-50 Fighitng Eagle. Co warto odnotować, szybko zyskały one uznanie wśród personelu za swoją niezawodność oraz prostotę obsługi.