Serwisowanie silników czołgów M1 Abrams.

8 grudnia 2025

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 S.A. zawarły umowę z 2. Regionalną Bazą Logistyczną dotyczącą kompleksowego serwisowania silników turbowałowych Honeywell AGT1500, które stanowią napęd czołgów podstawowych M1A1FEP i M1A2SEPv3 Abrams, a także mostów samobieżnych M1110 i czołgów saperskich M1150, które zakupione zostały dla Sił Zbrojnych RP.

Serwis turbin zostanie ulokowany w dęblińskim oddziale WZL Nr 1 S.A. Wskazanie wykonawcy zapadło poprzez przepisy PIBP (Podstawowy Interes Bezpieczeństwa Państwa). Przed podpisaniem umowy, WZL Nr 1 S.A. prowadził negocjacje z firmą Honeywell, które obejmowały zawarcie umów obejmujących dostawy części zamiennych oraz licencji upoważaniających do napraw turbin AGT 1500.

Zakres umowy obejmuje: weryfikację techniczną silników, serwisowanie silników oraz remonty i naprawy.

Prace te realizowane będą zarówno na poziomie jednostek wojskowych eksploatujących wyżej wymieniony sprzęt, jak również jeśli konieczne będą prace o wyższym poziomie złożoności – prowadzone one będą na terenie zakładów WZL nr 1. Umowa ta jest uzupełnieniem wcześniej podpisanych przez Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne umów, w tym z firmą Allison Transmission, która jest producentem przekładni X1100-3B i X1100-3B1 współpracujących z silnikami AGT1500, które razem stanowią zespoły napędowe dla wyżej wymienionych pojazdów.

Jest to oczekiwana od dłuższego czasu umowa, która niejako jest zwieńczeniem długiego procesu negocjacji i kolejno zawieranych umów mających zbudować kompetencje polskiego przemysłu w zakresie serwisu tych maszyn.

Polski przemysł jest już w trakcie budowy bardzo szerokich zdolności serwisowych, służących do zabezpieczenia eksploatacji pojazdów bojowych kupionych w USA. Co więcej, dzięki zawartym umowom 8 polskich firm produkuje 52 różne komponenty do czołgów rodziny M1 Abrams.

Przed polskim przemysłem jeszcze długa droga w zakresie szkolenia personelu oraz zakupu specjalistycznego oprzyrządowania. Osiągnięcie pełni budowanych zdolności zajmie jeszcze kilka lat. Jesteśmy jednak jako państwo – na dobrej drodze, a polski przemysł staje się wartościowym partnerem dla przemysłu amerykańskiego. Jest to także element budowania zdolności polskiego przemysłu na wiele lat do przodu – tak, aby mógł on wspierać nie tylko Wojsko Polskie, ale również naszych sojuszników, w tym wojska amerykańskie stacjonujące w Europie, oraz, jeżeli zajdzie taka potrzeba, wspierać produkcję sprzętu wojskowego w USA.

Polska, na mocy dwóch osobnych międzyrządowych umów LOA zawartych ze Stanami Zjednoczonymi, zamówiła 366 czołgów rodziny Abrams (116 używanych M1A1FEP oraz 250 nowych M1A2 SEPv3). Dostawy pojazdów używanych zakończono w 2024 roku – trafiły do dwóch batalionów czołgów 18. Dywizji Zmechanizowanej. Z kolei na początku bieżącego roku zapoczątkowano dostawy wozów w wersji M1A2 SEPv3.