Europejska Agencja Obrony (EDA)
Europejska Agencja Obrony (EDA) jest agencją międzyrządową Rady Unii Europejskiej. Podlega ona Radzie UE, i od której otrzymuje wytyczne.
Europejska Agencja Obrony została utworzona na mocy wspólnego działania Rady Ministrów w dniu 12 lipca 2004 r. „w celu wspierania państw członkowskich i Rady w ich wysiłkach na rzecz poprawy europejskich zdolności obronnych w dziedzinie zarządzania kryzysowego oraz utrzymania Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony w jej obecnym kształcie i rozwoju w przyszłości”.
W celu wdrożenia postanowień Traktatu z Lizbony (art. 42 TUE) niniejsze wspólne działanie zostało po raz pierwszy zastąpione decyzją Rady z dnia 12 lipca 2011 r., która została zmieniona decyzją Rady (WPZiB) 2015/1835 z dnia 12 października 2015 r. w sprawie statutu, siedziby i zasad operacyjnych Europejskiej Agencji Obrony.
EDA wspiera 27 państw członkowskich w podnoszeniu ich zdolności obronnych poprzez współpracę europejską. Działając jako czynnik umożliwiający i ułatwiający ministerstwom obrony, które chcą angażować się w projekty w zakresie zdolności opartych na współpracy, Agencja stała się „ośrodkiem” europejskiej współpracy obronnej, dysponującym wiedzą fachową i sieciami umożliwiającymi jej dostęp do całego spektrum zdolności obronnych.
Państwa członkowskie wykorzystują EDA jako międzyrządową platformę ekspercką, na której wspierane, ułatwiane i wdrażane są ich wspólne projekty. Państwa członkowskie mogą decydować w poszczególnych przypadkach, czy chcą uczestniczyć w projektach, w zależności od swoich potrzeb i interesów. Podstawą naszej działalności jest oferowanie poziomu wiedzy specjalistycznej i działań, które obejmują całe spektrum współpracy obronnej.
Misja
Europejska Agencja Obrony, w ramach ogólnej misji określonej we wspomnianej wcześniej decyzji Rady, ma trzy główne misje:
EDA działa jak katalizator, promuje współpracę, uruchamia nowe inicjatywy i wprowadza rozwiązania mające na celu poprawę zdolności obronnych. Jest to miejsce, w którym państwa członkowskie, które chcą rozwijać zdolności w ramach współpracy, czynią to. Jest również kluczowym czynnikiem ułatwiającym rozwijanie zdolności niezbędnych do wspierania wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony Unii.
Przegląd długoterminowy
W następstwie długoterminowego przeglądu EDA przeprowadzonego w latach 2016–2017 ministrowie uzgodnili w maju 2017 r., że należy wzmocnić misję Agencji w następujących obszarach, zgodnie z ustalonymi zasadami i procedurami EDA:
Struktura organizacyjna EDA
Struktura organizacyjna Agencji, kierowana przez Jiříego ŠEDIVÝ’EGO (od marca 2020 r.), dyrektora naczelnego EDA, i zastępcę dyrektora generalnego André Ericha DENKA pod zwierzchnictwem Josepa BORRELLA (od grudnia 2019 roku), wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, składa się z trzech dyrekcji operacyjnych:
Głównymi grupami eksperckimi Agencji są zespoły projektowe (PT) w dziedzinie rozwoju zdolności oraz grupy ds. technologii w zakresie zdolności (CapTech) w dziedzinie badań i technologii.
EDA zatrudnia jedynie około 180 pracowników. Jednak dzięki różnym sieciom ekspertów krajowych Agencja może korzystać z know-how dużej liczby specjalistów w dziedzinie obronności w państwach członkowskich. Sieci te mają kluczowe znaczenie, ponieważ zapewniają wymianę wiedzy i najlepszych praktyk, a także spójność z działaniami i priorytetami państw członkowskich. Ponadto dla każdego zagadnienia można utworzyć doraźne grupy robocze składające się z ekspertów krajowych. Istnieją również specjalne fora tematyczne a także specjalne fora doradcze lub grupy zadaniowe, które mogą zostać utworzone, jeżeli wyrażą taką wolę uczestniczące państwa członkowskie.
Polska Izba Producentów na Rzecz Obronności Kraju została wyznaczona przez EDA jako punkt kontaktowy (PoC) EDA z polskim przemysłem obronnym.