
W dniach 21–22 października br. w Q Hotel Plus w Bielanach Wrocławskich odbyła się 15. edycja konferencji Moto Idea. W jej trakcie dyskutowano m.in. o współpracy branży motoryzacyjnej z sektorem obronnym.
Konferencja Moto Idea, której organizatorem jest spółka firma Exact Forestall sp. z o.o., to jedno z najważniejszych spotkań reprezentantów sektora automotive: producentów samochodów osobowych, dostawców części i komponentów, środowiska naukowego oraz przedstawicieli stowarzyszeń branżowych. Tegoroczna edycja konferencji była także miejscem rozmów o strategicznych wyzwaniach dla bezpieczeństwa i przemysłu.
Konferencję otworzyła Paulina CHYLEWSKA oraz Jacek OPALA, prezes zarządu Exact Forestall sp. z o.o. W swoim wystąpieniu prezes OPALA wskazał na wyzwania stojące przed branżą motoryzacyjną i trapiące ją problemy Podkreślił atuty branży, jak potencjał produkcyjny czy też szybkość reakcji i podejmowania decyzji w odpowiedzi na zmieniające się warunki. Nawiązał również do kwestii budowania bezpieczeństwa, którą należy traktować również w wymiarze misji prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Podczas otwarcia zaprezentowane też zostały główne elementy agendy konferencji, czyli: motoryzacja, automatyzacja, sztuczna inteligencja, HR, demografia oraz restrukturyzacja
W trakcie panelu „Współpraca przemysłu motoryzacyjnego z sektorem obronnym na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa” dyskutowali przedstawiciele obu branż.
Bartosz MIELECKI, dyrektor zarządzający Polskiej Grupy Motoryzacyjnej, przedstawił mocne strony i kompetencje tego sektora. To, co branża motoryzacyjna może zaoferować, to m.in. seryjność, logistyka, jakość, efektywność oraz nowoczesne technologie (np. AI, robotyzacja procesów produkcyjnych).
Z kolei Cezary DOMINIAK, prezes zarządu Rosomak S.A.; Jarosław KRUPSKI, szef Zarządzania Wsparciem Klienta PZL-Świdnik S.A. oraz Piotr KISIEL, menedżer z wieloletnim doświadczeniem w branży (m.in. były prezes Rosomak S.A.), obecnie ekspert Exact Forestall Defence, wskazywali na pozytywne doświadczenia ze współpracy z firmami motoryzacyjnymi, ale również na pewne różnice, choćby w zakresie skali produkcji, które czasami utrudniają lub nawet uniemożliwiają kooperację.
Zarówno Rosomak S.A., jak i PZL-Świdnik od lat korzystają z usług krajowych podwykonawców z branży automotive przy realizacji zamówień m.in. dla Sił Zbrojnych RP, i firmy te stanowią istotny element łańcuchów logistycznych i kooperacyjnych zbrojeniowych producentów.
Ciekawą kwestię z kolei poruszył Wojciech GORYCA, ekspert Centrum Certyfikacji Jakości Wojskowej Akademii Technicznej, wskazując, że uzyskanie koncesji MSWiA na produkcję i obrót specjalny nie jest wielkim wyzwaniem, a jej posiadanie może być konieczne, nawet w przypadku producenta przysłowiowej śrubki, jeśli ta śrubka jest elementem specjalnie zaprojektowanym i wykorzystywanym przy wytwarzaniu produktu końcowego podlegającego wymogom koncesyjnym. Warto koncesję mieć niż jej nie mieć, szczególnie że jej uzyskanie może trwać od 6 do 9 miesięcy. A samo uzyskanie koncesji nie oznacza, że od razu trzeba ruszyć z produkcją.
Uczestnicy panelu zwrócili również uwagę na potrzebę stworzenia swego rodzaju hubu informacyjnego, gdzie poszukujący wolnych mocy produkcyjnych, partnerów do współpracy, mogliby znaleźć tych, którzy takie moce oferują. Tu też wskazano na rolę władz oraz stowarzyszeń branżowych, które powinny się zaangażować w powstanie tej platformy wymiany informacji. Jak zauważyli paneliści, obecnie wiele możliwości współpracy i dostępnych nowszych technologii, które są obecne w przemyśle cywilnym, w tym motoryzacyjnym, jest nierozpoznanych przez zakłady zbrojeniowe, gdyż właśnie brakuje wymiany informacji. A dziś to cywilne firmy są liderami nowych rozwiązań, choćby w zakresie organizacji oraz automatyzacji produkcji, jakości czy też energo- i materiałooszczędnych technologii. Kierunek przepływu innowacji zmienił się i teraz przemysł zbrojeniowy nie jest ich „dawcą”, a „biorcą”. Stąd też tak ważna jest kooperacja z cywilnymi branżami, w tym z sektorem automotive.
Na koniec wszyscy uczestnicy panelu podkreślili, że wszyscy dążymy do zwiększenia potencjału obronnościowego kraju i dzielenie się sprawy na sektor obronny lub motoryzacyjny nie ma tu znaczenia, bo wszystkie branże budują gospodarkę kraju, która stanowi jeden z decydujących elementów bezpieczeństwa całego państwa.
O tym, jakie wyzwania stoją nie tylko zresztą przed branżą motoryzacyjną, ale przemysłem w ogóle, a także państwem, jak należy się do nich przygotować oraz jak im stawić czoła, uczestnicy konferencji Moto Idea mogli dowiedzieć się z kolejnych paneli i wystąpień.
Podczas każdej edycji konferencji Moto Idea nie może zabraknąć uroczystego wręczenia nagród. Nagrody Moto Idea Awards wręczane są liderom oraz przedsiębiorstwom, których działalność napędza polską gospodarkę, wyznacza najwyższe standardy jakości i cechuje się nieustannie doskonalonymi rozwiązaniami.
W tym roku statuetki otrzymali przedstawiciele przemysłu i nauki, których wkład oraz ambitne osiągnięcia inspirują do ciągłego działania i promują budowanie organizacji opartej na wiedzy.
Nagrodzeni zostali:
Janusz Puzoń, z Stellantis Polska Tychy Vehicle Plant Magna Automotive (Poland) Sp. z o.o. – Dąbrowa Górnicza;
Centrum Dystrybucyjne Volkswagen Group Polska;
Rosomak S.A.;
Politechnika Częstochowska.
Jubileuszowej, 15. edycji Moto Idei towarzyszyła także strefa EXPO, gdzie uczestnicy konferencji mogli odkrywać polskie innowacje. To właśnie tam wystawcy – przedstawiciele firm – mieli okazję do zaprezentowania swoich nowoczesnych produktów i usług dopasowanych do wymagań branży automotive.


