Aktualności


9 grudnia 2025
W dniach 21–22 października br. w Q Hotel Plus w Bielanach Wrocławskich odbyła się 15. edycja konferencji Moto Idea. W jej trakcie dyskutowano m.in. o współpracy branży motoryzacyjnej z sektorem obronnym. Konferencja Moto Idea, której organizatorem jest spółka firma Exact Forestall sp. z o.o., to jedno z najważniejszych spotkań reprezentantów sektora automotive: producentów samochodów osobowych, dostawców części i komponentów, środowiska naukowego oraz przedstawicieli stowarzyszeń branżowych. Tegoroczna edycja konferencji była także miejscem rozmów o strategicznych wyzwaniach dla bezpieczeństwa i przemysłu.
7 grudnia 2025
W dniach 6-7 listopada 2025 roku w Instytucie Lotnictwa, wchodzącym w skład Sieci Badawczej Łukasiewicz odbyło 14. Europejskie Forum Marketingu Instytucji Naukowych i Badawczych. Tegoroczna edycja cyklicznego spotkania skupiła się na propagowaniu nauki, budowaniu innowacji i ich komercjalizacji na rzecz bezpieczeństwa pod hasłem „Innowacje na rzecz bezpieczeństwa. Znaczenie i promocja”.
6 grudnia 2025
13-go listopada br. w siedzibie Ministerstwa Aktywów Państwowych wiceminister Konrad GOŁOTA  spotkał się z przedstawicielami amerykańskiej spółki Anduril specjalizującej się w rozwiązaniach bezzałogowych.
4 grudnia 2025
W dniu 11-go listopada br. w Brukseli (Belgia) odbyła się konferencja Central, Southeastern & Eastern Europe Defence Industry Summit (CSEEDIS). Celem Konferencji było przekazanie uczestnikom najnowszych informacji dotyczących inwestycji, inicjatyw i legislacji Unii Europejskiej istotnych dla przedsiębiorstw europejskiego przemysłu obronnego. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele rządów, instytucji Unii Europejskiej oraz kluczowych przedsiębiorstw sektora obronnego z całego regionu, w tym m.in. przedstawiciele Zakładów Metalowych Dezamet S.A.. Prelekcje prowadzili przedstawiciele Parlamentu Europejskiego, Komisji Europejskiej oraz Europejskiej Agencji Obrony (EDA).
3 grudnia 2025
Polska Agencja Prasowa (PAP) i Związek Banków Polskich (ZBP) zorganizowały debatę na temat: "To gospodarka wygrywa wojny. Jak ułożyć model współpracy pomiędzy bankowością a przemysłem obronnym".  W debacie wzięli udział przedstawiciele banków (w tym ZBP, BGK, PKO BP, Bank Pekao SA, Santander Bank Polska) oraz sektora obronnego i technologicznego. Celem debaty była dyskusja nad kluczową rolą współpracy między sektorem finansowym a obronnym, w celu zaspokojenia potrzeb wojska i dostarczania nowoczesnego uzbrojenia.
2 grudnia 2025
Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP S.A. podpisała trzy listy intencyjne dotyczące rozwoju technologii obronnych i podwójnego zastosowania (dual-use). Inicjatywy te mają na celu wzmocnienie krajowego potencjału przemysłowego, budowę niezależności technologicznej oraz rozwój polskich kompetencji w strategicznych obszarach bezpieczeństwa.
1 grudnia 2025
Sztab Generalny WP razem z Departamentem Innowacji uruchomili pierwsze warsztaty „Siły Zbrojne dla innowacji w bezpieczeństwie”. Szkolenie ma na celu określić rolę wojska w polskim ekosystemie innowacji i wzmocnić go tu i teraz.
30 listopada 2025
Najwyższa Izba Kontroli pod koniec września informowała o problemie z Funduszem Wsparcia Sił Zbrojnych. Kontrola NIK ujawniła systemowe nieefektywności finansowe i zarządzania, w tym brak zaplanowania spłaty kosztów zobowiązań – prognozowane do 2035 r. koszty instrumentów dłużnych (spłata kapitału, odsetki, prowizje) przekraczają 403 mld zł, podczas gdy zasilenia budżetowe pokrywają tylko 46,1 mld zł, generując deficyt 357,2 mld zł i zmuszając do doraźnych cięć w planach modernizacyjnych, co opóźnia pozyskiwanie sprzętu, budowę infrastruktury i szkolenie personelu. Praktyka "rolowania" długu poprzez nową emisję obligacji jedynie odracza problemy i podnosi koszty – Fundusz jest najdroższym instrumentem BGK (3,9% kosztów obsługi przy 29,97 mld zł długu, wobec 2,3% w Krajowym Funduszu Drogowym). Błędy obejmują planowanie wydatków brutto z regulacją VAT za pomocą długu (nieekonomiczne i pogłębiające niedobory), nieaktualne prognozy MON (z lipca 2022 r., niedoszacowane o ponad 100 mld zł i pomijające kredyty), co uniemożliwia nadzór, oraz wykonanie planu na 2023 r. tylko w połowie (23,3 mld zł z 45,9 mld zł), spowodowane zmianami harmonogramów, formalnościami kontrahentów i nierealnymi założeniami, np. finansowaniem koreańskich kontraktów bez pełnego kredytu (tylko 5 mld USD pomostowego).