
Przedstawiciele Zakładów Mechanicznych „BUMAR-ŁABĘDY” S.A. oraz Hyundai Rotem Company (HRC) podpisali we wtorek 28-go października br. w siedzibie PGZ umowę, stanowiącą znaczący etap polsko-koreańskiej współpracy w programie czołgów K2.W ramach zawartego kontraktu BUMAR-ŁABĘDY pozyska m.in. narzędzia i wyposażenie produkcyjne umożliwiające uruchomienie w Polsce linii montażowej czołgów K2PL oraz pojazdów towarzyszących.
„Stawiamy dziś kluczowy krok w kierunku polonizacji czołgu K2. To bardzo ważna umowa zarówno dla ZM Bumar-Łabędy S.A. oraz Hyundai Rotem Company, ale także dla całej Grupy Kapitałowej PGZ i Wojska Polskiego. Od tego porozumienia K2PL zacznie faktycznie być „PL”. Idziemy nie tylko w stronę samego zakupu sprzętu, ale przede wszystkim w stronę transferu technologii, utworzenia i utrzymania zdolności do współprodukowania oraz serwisowania czołgów K2 w Polsce. Dziękuję wszystkim zaangażowanym w negocjacje” – stwierdził Arkadiusz BĄK, Pierwszy Wiceprezes Zarządu PGZ.
Umowa ta wpisuje się w ramy drugiej umowy wykonawczej podpisanej uroczyście w siedzibie PGZ w dniu 1-go sierpnia br. pomiędzy Agencją Uzbrojenia, a HRC. Umowa wykonawcza nr 2 zakłada transfer technologii obejmujący ustanowienie w spółkach polskiego przemysłu obronnego potencjału produkcyjnego (montaż końcowy) oraz pozyskanie zdolności w zakresie pełnej obsługi i eksploatacji czołgów.
Dzięki zawartej dziś umowie ZM „BUMAR-ŁABĘDY” S.A. pozyska technologie, narzędzia i wyposażenie produkcyjne, które pozwolą uruchomić w Polsce nowoczesną linię montażową czołgów K2PL oraz pojazdów towarzyszących. To nie tylko inwestycja w sprzęt, ale przede wszystkim w kompetencje, wiedzę i przyszłość polskiej myśli technicznej. Dla BUMARU-ŁABĘDY ten projekt to coś więcej niż tylko produkcja wozów bojowych. To odbudowa potencjału który od dziesięcioleci stanowi serce polskiej produkcji pancernej.
Czołgi w konfiguracji K2PL, w stosunku do pierwotnej konfiguracji, zostaną wyposażone m.in. w dodatkową ochronę w postaci: Aktywnego Systemu Ochrony Pojazdu, systemu antydronowego oraz dodatkowego opancerzenia. Ponadto wozy będą zmodyfikowane w oparciu o wnioski z dotychczasowej eksploatacji czołgów K2GF.
Do współpracy biznesowej przy projekcie K2PL zostaną zaproszone również inne Spółki z GK PGZ.


