III Konferencja Naukowo-Techniczna „Pojazdy Autonomiczne – nowoczesne technologie dla bezpieczeństwa państwa”.

November 24 2025

W dniach 4‒5 listopada w Warszawie odbyła się III Konferencja Naukowo-Techniczna „Pojazdy Autonomiczne – nowoczesne technologie dla bezpieczeństwa państwa”, zorganizowana przez Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej oraz Sieć Badawcza Łukasiewicz ‒Przemysłowy Instytut Motoryzacji.

Dwudniowa konferencjato trzecia edycja corocznego wydarzenia, które w poprzednich latach odbywało się w podwarszawskiej Jachrance oraz w Łochowie. Uroczystość otworzyli przedstawiciele organizatorów: dyrektor Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) płk dr Michał CEREMUGA i dyrektor Łukasiewicz – Przemysłowego Instytutu Motoryzacji dr inż. Karol ZIELONKA.

Celem konferencji naukowej było określenie roli nowoczesnych technologii w systemie bezpieczeństwa państwa w aspekcie szerokiego wykorzystania pojazdów autonomicznych. Uczestnicy konferencji koncentrowali się na wzajemnym przenikaniu technologii autonomicznych stosowanych zarówno w sektorach militarnym, jak i niemilitarnym. Podkreślali rolę synergii technologicznej i innowacyjnej, które umożliwiają szybszy rozwój oraz efektywne wykorzystanie rozwiązań autonomicznych. Pojazdy autonomiczne zostały przedstawiane jako kluczowe elementy nowoczesnych systemów, mające znaczenie dla bezpieczeństwa narodowego, a także dla rozwoju infrastruktury i usług cywilnych.

W ramach spotkań naukowo-eksperckich została stworzona interdyscyplinarna platforma wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy środowiskami militarnymi i niemilitarnymi.

Po inauguracji konferencji odbył się panel dyskusyjny i dwie sesje plenarne. Tematem panelu dyskusyjnego była „Wspólna droga autonomii – wyzwania i szanse współpracy wojskowo-cywilnej w rozwoju pojazdów autonomicznych”. Po dyskusji przeprowadzono dwie sesje plenarne, na które składały się wykłady i prezentacje.

W międzyczasie organizatorzy i partnerzy konferencji zaprezentowali swoje bezzałogowe pojazdy lądowe na wystawie statycznej. Uczestnicy mogli zapoznać się m.in. z, opracowanymi przez WITPiS, pojazdami bezzałogowymi rodziny KUNA w konfiguracji rozpoznawczej, ewakuacji medycznej ‒ Żuraw i bazowej; lekkim systemem minowania narzutowego Bluszcz na podwoziu pojazdu bezzałogowego ‒ powstałego we współpracy WITPiS, STEKOP S.A., STEKOP SA, Auto Podlasie Sp. z o.o. i AP Solutions Sp. z o.o. ‒ TAERO; pojazdem wsparcia ogniowego Macro System Goblin ze zdalnie sterowanym stanowiskiem uzbrojenia ZMU-05 Grupy WB (wraz z mniejszym Gnomem, który jest właściwie miną samobieżną) oraz, opracowane przez Łukasiewicz-PIMOT, systemy: pojazd bezzałogowy PAWO i system autonomii dla pojazdów biorących udział w ruchu drogowym.

Drugiego dnia konferencji także zorganizowano dwie sesje plenarne.

Podczas pierwszego dnia Konferencji Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej zawarł porozumienie o współpracy z amerykańską firmą Echodyne. Dokument podpisali dyrektor WITPiS płk dr Michał CEREMUGA i dyrektor generalny oraz współtwórca firmy Echodyne Eben FRANKENBURG. Spółka Echodyne jest producentem czujników radiolokacyjnych, szczególnie wykorzystywanych do wykrywania bezzałogowych statków powietrznych oraz do wsparcia świadomości sytuacyjnej systemów bezzałogowych.